2

menjejaki baki dan saki

Published at 5:51 AM in

Nuzul alQuran berlalu pergi. Lailatulqadar bakal menanti. Sejauh mana amalan diri, dipertingkatkan atau masih di tahap tidak berganti??

Rugilah manusia yang apabila Ramadhan datang dan pergi, dia masih tidak mendapat keampunan Allah.

Melewati fasa kedua Ramadhan, aku mengingatkan
diri sendiri yang juga sering lupa untuk menagih seberapa banyak keampunan dariNya. Sementalahan fasa ketiga bakal menjelma yang memberi ruang dan kesempatan kepada manusia untuk melepaskan diri dari seksa neraka. Lebih dasyat lagi, Lailatulqadar yang bakal menampakkan diri dalam 10baki Ramadhan perlu direbut dan diteliti agar tidak lepas seperti tahun2 sebelum ini.

Rejab, bulan Allah. Syaban bulan Rasullullah dan Ramadhan bulan yang diciptakan khusus untuk manusia. Sesungguhnya, Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang telah menyediakan ruang dan kaedah untuk kita, hambaNya
menunjukkan rasa cinta kepadaNya. Sedar diri ini bahawa aku adalah hambaNya yang menjadi kewajipan tahap teragung untuk tunduk dan patuh atas segala perintahNya tanpa ada sekelumit zarah untuk mempertikaikannya. Kesempatan waktu tidak menunggu lama.

Sesungguhnya manusia sentiasa dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan2 pada kebenaran dan kesabaran.

Bila merenung kembali, tatkala sibuk dan berharta, aku seringkali lupa asal kejadian aku. Ramadhan bakal melabuhkan tirainya, namun sudahkah aku mendapat keampunan dariNya?


Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran.

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Post Details

2 Response to menjejaki baki dan saki

September 8, 2009 at 10:34 PM

good entry. i luv this.
mengingatkan diri yang kian alpa.
terimekasih atas peringatan ini :)

September 8, 2009 at 10:45 PM

fatin nazihah ashari,
sama2. mari merebut peluang yang belum tentu akan dikecapi lagi next year
(^.^)v