9

secret of malam 7likur

Published at 11:27 PM in

Malam ni semasa dalam perjalanan ke masjid untuk solat trawih berimamkan abang sendiri, aku tiba2 bertanya kepada abah yang memandu kereta

Acik: Abah, apa malam 7 likur tuh?
Abah: malam ke 27 Ramadhan.
Acik: Eh? apa istimewanya malam 27?
Abah: Orang dulu2 kate, malam LailatulQadar tuh 27 Ramadhan.
Acik: Macam tuh pulak Bukan 10 malam terakhir pada hari2 yang ganjil baru ada kebarangkalian malam LailatulQadar ke? Dah tuh, apa kaitan dengan pasang pelita pulak?
Abah: Ala..orang dulu2 kan percayanya gitu. Pasang pelita tuh sebagai tanda senang nak pergi masjid. Dulu2 mana ada lampu macam sekarang, jalan nak pergi masjid tak nampak..sebab tuh la pasang pelita.
Acik: Oh..macam tuh.

Abah: bercerita seterusnya mengenai cara2 membuat pelita menggunakan tin susu+pipit basikal+tali guni. Juga bagaimana orang dulu2 berlumba2 rumah siapa paling banyak pasang pelita


Sungguh! Aku baru tahu kenapa ada malam yang dipanggil 7 likur. Bak kata Wana, "nasib baik tahu sebelum grad". Tapi aku tahu selepas grad. Macam mana nih??

p/s: Ramadhan kali ini menurut seorang ustaz, LailatulQadar jatuh pada malam 23. Orang dulu2 punya la bersusah2 nak ke masjid untuk trawih lagi2 di akhir Ramadhan, kita sekarang nih macam mana?? Renung2kan dan selamat beramal~

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Post Details

9 Response to secret of malam 7likur

September 12, 2009 at 6:15 AM

kali ni tukar sikit..
"nasib baik tau sebelum kawen..."
hahahaa...ade kene mngena x?
erm..pasrah jela..=)

September 12, 2009 at 6:16 AM

cikwana,
yea. lagi sekali..pasrah~
apesal ko asek pasrah je ek??

September 12, 2009 at 6:22 AM

eh...7 likur tu mlm ke 27 ek???
ingat 7 hari sblm raye...hehehehe... :P

September 12, 2009 at 6:24 AM

nuruddin | Ray,
menujukan kate2 cikwana pada kamu,
"naseb baek tahu sebelum grad"
lalala (n.n)

September 12, 2009 at 10:36 AM

hmmmmmmm...xsaba nye nk blk raye...

September 12, 2009 at 4:53 PM

aku skang kene pasrah n redha je..
hm..nothing to say..=(

September 13, 2009 at 12:38 AM

semacam je ayat cikwana ni...

September 13, 2009 at 2:02 PM

nisa_143,
itula namanye ayat orang pasrah~
huhuhu

September 15, 2009 at 4:05 PM

wah..wana skang da pandai pasrah dan redha da..
wana da berubah da sejak da grad ni..