5

episod 12: trip to Melaka

Published at 10:29 PM in

Sibuk rakan-rakan Acik bercerita tentang temuduga yang ceritanya masih panas walaupun telah 3 minggu berlalu. Apabila mengingatinya, Acik terasa lucu dan ketawa sendirian. Persiapan Acik untuk menghadiri temuduga tidaklah sehebat mana lantaran Acik sebenarnya tidak layak untuk ditemuduga oleh panel2 yang terdiri daripada pengetua2 cemerlang dari serata Malaysia. Tuah badan sebagai pemegang biasiswa KPM menjadikan Acik calon yang tidak layak. oH!

Surat temuduga Acik terima lewat petang Selasa. Acik bakal bertolak ke negeri bersejarah, Melaka keesokan harinya menumpang di rumah rakan bernama Annisa yang bermastautin di sana sejak kelahirannya. Berbekalkan segala dokumen yang Acik miliki, Acik bertolak ke Melaka menaiki bas kira2 jam 1.10petang. Menunggu sendirian di Klang Sentral seawal jam 11.30pagi tidak mematahkan semangat Acik yang sedia berkobar2 untuk memikul misi menjadi guru cemerlang lagi terbilang. yeah!

Dugaan diteruskan dengan keadaan bumbung bas yang bocor akibat hujan lebat tepat2 di atas kepala Acik menyebabkan Acik yang keletihan tertidur, terjaga. Tidak senang dengan keadaan itu, Acik bergegas pindah ke mana kerusi yang kosong, kira2 selangkah dari tempat duduk Acik. Perjalanan semakin mencabar tatkala tiba di Melaka Sentral yang buat julung2 kalinya kaki Acik ini melangkah. Tidak tahu di mana letaknya kedai gambar bagi menghasilkan gambar pasport (gambar nih lagi cumil dari gambar sijil kursus kawen. huh ). Sementalahan kaki telah penat berpusing satu Melaka Sentral juga penat bertanyakan orang. Akhirnya, berjaya juga ketemu.yeah!

Melaka Sentral

Episod malang berterusan lagi malam itu. Semasa menyediakan dokumen2 (sume dokuman yang ada dibawa bersama) malam itu di rumah Annisa, persoalan pertama timbul, "Apakah rupanya surat pengesahan senat?". Jawapan yang Acik dan Annisa tidak ketahui lantaran kami berdua tidak pernah melihat apatah lagi memegang surat berkenaan. Dokumen penting yang perlu bagi menjayakan hari esok. Berbekalkan tawakkal kepada Allah, kami tidur malam itu dengan harapan sinar pagi akan cerah.

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Post Details

5 Response to episod 12: trip to Melaka

August 10, 2009 at 8:35 PM

mcm tergantung je citer neh... :P

August 10, 2009 at 11:15 PM

nuruddin | Ray,
yea. nantikan kisah seterusnya
:D

August 11, 2009 at 4:31 PM

hahhaha..
nuruddin|ray tidak sabar menantikan wataknye muncul...

August 11, 2009 at 4:33 PM

heh???
cikwana tahu ke citer neh??? :P

August 12, 2009 at 8:43 AM

tau...en PKG kg Gelam yg bitau sye...