12

siapa pandai memasak??

Published at 10:11 PM in

Siapa antara kamu2 tidak kira ape jantina dan keturunan pandai memasak?? Haiya! Kalau namanya perempuan, kena la tahu serba sedikit tentang masak memasak nih. Tak kesah la kalu setakat masak air, goreng telur mata kerbau atau goreng nuget.

Alkisahnya, aku belajar memasak sedari darjah 5 (memang da kena masak, mak pegi keje, aku yang masak sampaikan kalu nak keluar berjalan, kawan2 aku kena tunggu aku siap memasak dulu
). Dulu selalu merungut bila mak suro masak. Yela~ Kecik lagik dan tak suka pun nak masak tapi bila semakin dewasa ni, memasak telah menjadi pekerjaan tetap aku di rumah. OH..dan aku sangat suka melakukannya (walaupun kadang2 merungut siket2 )

Berbuka semalam, seperti hari2 sebelum nih..aku la orang pertama yang menjenguk dapur rumah yang tak berasap tuh. Tiba2 datang kakak aku beritahu nak masak nasi ayam. OH~ Aku tak tahu nak masak nasik ayam walaupun senang (buat stok ayam, dari situ segala2nya bermula ). Aku pun da mula bersukaria tak yah memasak. Tiba2..
"Uyul, ko masak lah kuih ni", unjuk kakak aku pada satu
resepi kuih yang ada dalam majalah Wanita edisi keberapa entah.
Aku pun belek2 la resepi tuh dan ternyata, takla susah nak buat dan bahan2 ye pon ada di rumah.

Berbekalkan kecekalan dan pengalaman memasak selama 12 tahun (ceit. macam hebat sangat ) aku pun bertungkus lumus melaksana
kan misi memasak petang itu (1st time masak kuih: tak termasuk kek batik/cengkodok/yang senang2) dan hasilnya..
TAraaa!! sejam kemudian. Cream caramel. yummy



ni gambar kat google tapi rupanya macam nih la
walaupun hasilnya lebey cumil dan lawa


p/s: komen aku sendirik:
sedap walaupun manis sikit. laen kali nak wat, kurangkan gula.bentuk da cantek takde la selekeh sampai orang tak lalu makan. hasilnya banyak dan sesuai di makan seisi keluarga. aku suke begini! yey!!

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Post Details

12 Response to siapa pandai memasak??

August 27, 2009 at 10:52 AM

waa! da ble kawin ni cik uyul.. hehe, beruntung sapa yg dpt.. hehe

August 27, 2009 at 11:16 AM

aku kene menyorokkan sumber2 resepi makanan dari family ku nih...xsilap2 jadik cam ACIK | UYUL.hu~

p/s:sape ade cadangan kuih raye yang senang di wat?IbukuSayang dah menyuarakan hasratnya untuk aku mula mencari resepi2 kuih raye di internet.hu~

August 27, 2009 at 2:05 PM

ewa bulan,
haha..perlu ke begitu? sape tak pandai masak takle kawen ek? haha :D

nisa_143,
lucu ye bace komen kamu hihi..tak salah kene masak kat umah. ada untung ye juga haha

aku pon tengah carik resepi kuih raya. tapi mostly sume kena bakar. aku da la tak pandai bab tuh dan takde oven pon huhu~ so, aku telah menjumpai 2 resepi yang tak yah bakar. so simple :P

August 27, 2009 at 3:19 PM

tQ cik uyul sy baru jer mencuba cream caramel tersebut.. hehehe.. tp alangkah malangnya sewaktu sy nk meletakknnya didalam pinggan ianya telah pecah.. tlalu lembutkah adunan yg sy bt?? hmm

sob2 T_T tp xpa ad jg yg bjaya d selamatkn hehe.. cukup utk 2 org berbuka ptg nih.

kalu nk kawin kena pndai masak.. baru laki +++syg! tp sbb aku kawin time blaja pndai ckit2 msk tu pn suami aku syg gak.. hekhek.

August 27, 2009 at 4:49 PM

eh3...ini perbincangan memasak suri rumah ke ni?nak join jugak bole?haha

wa..bagus la korang sume sebuk buat biskur raya..
nanti poskan kat aku jugak eyh..
nak jugak rase air tangan korang yang syedap tu..hihihi

yeye!!banyak nye biskut raye tahun ni..
dari acik|uyul, nisa lagi, ewa bulan lagi..
serunuknye!!!!=D

August 27, 2009 at 4:51 PM

ewa bulan,
semalam semasa saye memasaknya, saya pon menkomplen mengapa ia terlalu lembut tetapi tiba2 terdengar suara di belakang berkata,
"da nama puding, memangla lembut" haha

tidak mengapa. dijadikan pengajaran. ternyata, ketangkasan diperlukan untuk menterbalikkan puding inih huhu~

p/s: beruntung badan kerana berkawen semasa belajar,makanya tidak pandai memasak pun suami sayang :D

August 27, 2009 at 4:54 PM

ain comeyl,
owh, cik ain..mak kamu selalu berpesan:
"jangan malas2 di rumah. asek adik kamu bernama yaya sahaja yang selalu memasak"

makanya, cik ain..buktikan masakan kamu enak dan jangan lupe poskan bskut raya yang sedap sehingga menjilat jari ke peti surat rumah saya yea? hihihi :D

August 28, 2009 at 11:27 AM

hahaaha...
lame tak tinggal komen kat sini..
btul tu ain..
jgn nak harapkan si yaya je..
mentang2la kamu tu anak manja..
hampEh~

acik|uYul..
nak resepi...
mjlh wanita edisi bpe?
aku sgt byk koleksi majalah tu..
tp tak penah try pon..
asik wat lempeng je..huhuh

August 28, 2009 at 2:19 PM

cikwana,
apa kate2 ntok ain dahulu semasa kita muda remaja??
nurul: "anak manja katekan.."
nurul, wana, nisa dan ekin (sekalisekala):
"semua bende dapat!!"
hahahahah~
:D

nanti saye post kan resepi tersebut yea. mudah je. insyallah semua orang tahu buat
(^____^)v

August 28, 2009 at 5:03 PM

nak wat camne...
semua benda dapat..sian adik2 beliaw kan...huhuh

September 15, 2009 at 4:08 PM
This comment has been removed by the author.
September 15, 2009 at 4:10 PM

ahaha..
amboi..kalo cerita pasal aku,cepat je eyh..haha
xpe..adik2 aku pun suka manjakan kakaknye...

aku pun tau gak buat puding sbab feveret aku..
aku ade 1 dessert ni yg aku suka sangat buat dan makan sampai jilat sudu....

nanti korang datang umah aku, aku hidangkan..hik3