11

raikan hari ini~

Published at 11:43 AM in

Ramai benar menyambut kedatangan bulan mulia, Ramadhan dengan kesyukuran. Namun, ada juga yang meraikan dengan keluh kesah tidak dapat makan breakfast dan lunch apetah lagi minum petang lantaran mulut yang diamanahkan berpuasa selama sebulan. Akan tetapi, terdapat insan2 mulia yang Allah benarkan di sisi agamanya, Islam menelan apa lagi menghadam lauk pauk yang enak2 dan mereka termasuklah manusia2 pilihan yang mengandung, ibu yang memberi susu kepada anak, musafir di bawah terik matahari juga si berpenyakit kronik.

Oh! Di seluruh dunia umat Muhammad menahan nafsu; segala jenis nafsu yang ada dalam diri. Dari mengumpat dan mengeji, melihat objek2 laghah, mendengar kata2 umpatan, memamah bendasing dan segala macam perilaku yang tidak bermanfaat lagik baik. Makanya, 1 Ramadhan merupakan titik perubahan kepada setiap individu bagi melipatgandakan usaha bagi memperoleh sema
ksimum amalan yang boleh.

Hari bermakna ini juga merupakan tarikh keramat dalam hidup aku. Beralih alam; dari alam rahim ke alam dunia sebelum menemui alam akhirat kelak. 1 Ramadhan, 23 tahun yang lalu merupakan titik tolak perubahan dan hari kelahiran aku.



Rentetan peristiwa bermula menjelang jam 6 petang, kakak dan abang aku dalam julat usia 7 hingga 1 tahun dihalau keluar rumah bagi memberi laluan puteri jelita ini keluar.Santapan berbuka mereka adalah donut keras hasil julan pak cik aku di kantin sekolah. Paling menyayat hati, kecekalan mak aku berpuasa ganti selama sebulan. OH! Terima kasih, Mak kerana melahirkan aku~!

Selamat berpuasa, semua!!




Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Post Details

11 Response to raikan hari ini~

August 24, 2009 at 1:04 PM

selamat hari lahir cik nurul...=)

August 24, 2009 at 2:28 PM

Suryani,
terima kasih
(^_______^)v

August 24, 2009 at 7:15 PM

sanah helwah ya acik|uyul

:D

August 24, 2009 at 10:39 PM

fatin nazihah ashari,
syukran kasiran~
:)

August 25, 2009 at 7:42 AM

hai UYUL!!!! congrate dh grad...azie jgk xgrad2 lagi..lmbt sungguh UTem grad...

August 25, 2009 at 5:11 PM

hazirah,
uyul dengar jugak. UTem pas raye kan? takpela. takde la beli baju banyak2..baju raye bley jugak gune ntok konvo hehe :D

August 26, 2009 at 1:31 PM

slamat berpuase budak uyul..
jangan nk curi2 makan yer..
ish5 jadi meced skit bulan pose ni..

August 26, 2009 at 3:59 PM

ain comeyl,
maced la saye kalu tak pose.
kalu pose penuh, tak maced lagik
haha

selamat pose jugak budak tak comel
:D
wey, ko masak2 dalam bilik ke??

August 27, 2009 at 5:02 PM

ahaha..tapi ko lain..
pose tak penuh pun xmeced2 lagi..
lepas kawen kot baru meced..haha

erm..masak nasi jer kat bilik..
bole buat sahur skali..kiki

August 27, 2009 at 5:05 PM

ain comeyl,
owh..time aku jadik rumet dulu, takde plak masak2 ek isk.
T_T

September 8, 2009 at 5:38 PM

time xde rumet je bole masak2 dalam bilik..ahaha