0

episod 1: ubat gigi sedap

Published at 10:53 AM in

"Selamat pagi, sayang", ucap Acik kepada anak buah kesayangannya, Aleya. Dalam hati merugut juga sebab tidonye terganggu dengan tangisan anak kecil itu.
"ye..ye..Acik bangun nih" lantas memeluk dan mendukung Aleya dari bilik Mama untuk menonton rancangan pagi kesukaan Aleya di Channel 552: TV IQ.

channel kesukaan Aleya

Rancangan pagi itu adalah program bermain sambil belajar The Cubeez, Krayon, The Wiggles, The Big Bang, Math Mansion dan macam2 lagik. Sambil Aleya menonton televisyen dengan khusyuk, Acik memeluk Aleya lantaran Aleya khuatir jika Acik pergi ke mana-mana tanpa mengajak beliaw. Akan tetapi, Acik tidak tetap di situ bersama Aleya sambil mata terpejam..kroih..kroih..

Sementalahan Aleya khusyuk menonton, Acik bangkit dari pembaringan untuk mengemas segala2 yang perlu dikemas. Dari membasuh baju, pinggan sehinggalah menyapu sampah dan menyiram pokok bunga. Begitulah rutin kehidupan Acik sehari-hari sejak bergelar penganggur. Tiba-tiba, tangisan itu kedengaran. Aleya dapat mengesan sedikit pergerakan yang dilakukan oleh Acik. Sensor beliaw memaksanya bergegas mengeluarkan bunyi bising serta linangan air mata untuk meminta Acik segera mengangkat beliaw.

Maka, Aleya pun Acik ajak ke dapur untuk membasuh baju. Acik yang berada di dalam bilik air membasuh baju ditunggu sambil duduk di atas lantai yang basah.Begitulah seterusnya, semasa Acik menyidai baju dan menyiram pokok bunga kesayangan mak. Aleya tetap setia mengikuti Acik.

"Aleya, jom mandi", ajak Acik memandangkan beliaw telah lecun
dengan air disaluti macam2 kotoran laen.
"Nanak", kata Aleya membangkang ajakan Acik sambil merengus cumil.
"Jomlah mandi..tengok nih..JIJIK.Cemut datang nanti gigit", pujuk Acik.
"Nanak..nanak..nanak!!!", marah Aleya pada Acik.
"Oh..Eya tak nak masuk ek..takpela..maen la sorg2 kat luar, Acik nak masuk", sambil Acik mengambil besen untuk masuk ke dalam rumah. Pintu ditutup dan Acik mengintai Aleya dari dalam. Setelah mendapati Acik hilang dar
i pandangan, Aleya lantas bergegas ke pintu. Pintu rumah diketuk bertalu-talu minta Acik membukanya.
"Ba..", Aleya pula main Cilup Ba ngan Acik.aish~

Senyum Aleya terbawa-bawa dalam sesi mandi pagi itu. Kami mandi bersama dengan riang dan gembira. Bermain-main air dan buih-buih sabun. Acik gosokkan gigi Aleya sementara Aleya yang amat sukakan ubat gigi menghisap dan mengigit berus gigi.
"Takle makan, Eya", nasihat Acik. Akan tetapi, itulah yang berlaku sehari-hari. Acik pernah mencuba memberus gigi menggunakan ubat gigi khas untuk Aleya dan ternyata ia memang sedap. Rasanya seperti buah-buahan yang amat lazat. Manis! Sudah pasti kanak2 amat menyukainya.Nak tahu ubat gigi apa yang Aleya gunakan?? Tentunya ubat gigi Mukmin Junior!!

ubat gigi cedap!!

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

Post Details

No Response to "episod 1: ubat gigi sedap"